Bonusta jokaisesta matkasta!

Konserttimatkalla Tukholmassa

Lähdimme lokakuun lopussa Tukholmaan hotellimatkalle, jotta pääsisimme katsomaan Volbeat-nimisen bändin konsertin Globen-areenalla. Konserttiliput ostimme jo kesällä omatoimisesti. Varasimme erikseen laivamatkat ja hotellin Ikaalisten Matkatoimistosta valmiina pakettina. Tätä matkaa olikin jo odotettu! Autolle löytyi kätevästi parkkipaikka Europarkin parkkihallista P-Tähtitornista, joka sijaitsee aivan Olympiaterminaalin vieressä. Club One -kortilla saa täällä pysäköidessä myös alennusta!

Promenade-kävelykatu Silja Symphonylla.

Lähdimme Helsingistä matkaan Silja Symphonylla perjantaina alkuillasta. Liput saimme Olympiaterminaalissa matkanjärjestäjätiskiltä. Tiski oli helppo löytää; pääovista sisään ja oikealle. Paikalla oli Ikaalisten Matkatoimiston oma saattaja ja häneltä saimme menomatkan liput kätevästi sen kummempia jonottamatta. Sitten kävelimme porttien läpi laivaan. Terminaaliputki oli todella lyhyt ja olimme laivassa vain lyhyen kävelyn jälkeen! Laivan kävelykadusta sai heti hyvän vaikutelman. Katu oli avara, siisti ja kaikki oli kätevästi saman käytävän varrella. Sieltä löytyi mm. ravintoloita, pubi, yökerho ja kauppoja.

Olimme varanneet molempiin suuntiin laivalta Promenade-luokan hytin, jossa ikkunat ovat laivan kävelykadulle päin. Oli hauskaa seurata kadun vilinää hytin leveällä ikkunalaudalla istuskellen. Onneksi hytin ikkunoissa oli verhot, jotka sai vedettyä alas yksityisyyttä halutessaan. Mennessä kävimme kokeilemassa kylpyläosasto Sun Flower Oasiksen porealtaat ja saunat. Kylpylä oli hieman pienempi kuin mitä olimme odottaneet ja lisäksi näin syysloma-ajankohtana kylpylässä oli aikamoinen vilske, etenkin lapsiperheitä oli paljon. Aivan niin rentouttava kokemus ei ollut kuin mitä ehkä odotimme, mutta muina aikoina varmasti on rauhallisempaa kuin loma-ajankohtina ja viikonloppuina. Kylpyläosastolla oli mukavaa se, että lipunoston yhteydessä pystyi maksamaan etukäteen juotavia, jotka sitten pukukopin avaimen numeroa näyttämällä lunastettiin baaritiskiltä allasosastolla.

El Capitán -ravintola: Paahdettua entrecôtea, grillattua kirsikkatomaattia, lehtikaalia ja Béarnaise-kastiketta, Grillattua kuvepihviä, herkkusieniä, tomaattia ja sinappihollandaise-kastiketta, Juustokakkua, appelsiinisorberttia ja kumkvattihilloketta. (Nam!!!)

Menomatkan iltana ruokailimme á la carte -ravintola El Capitánissa. Tilaamamme ruoat odottivat ylitykset reippaasti! Niin paahdettu entrecôte kuin grillattu kuvepihvikin olivat todella mureita ja lisukkeet maittavia. Annoksiin kuuluivat myös parmesanjuustolla ja persiljalla maustetut maalaisranskanperunat. Ruokaa oli riittävästi ja tilaa jäi sopivasti suussa sulavalle jälkiruoalle. Juustokakku, appelsiinisorbetti ja kumkvattihilloke sopivat hyvin yhteen ja tyytyväinen hyminä jälkkäriä nauttiessa alkoi jo seuruettamme naurattaakin. Illallinen oli joka pennin arvoinen!

Viihde laivalla oli monipuolista. Oli akrobatia-esitystä, trubaduuria, show teaseria sekä itse keskiyön show. Show oli vauhdikas laulun ja tanssin karkelo, joka tempasi mukaansa. Istumapaikan löytäminen oli hankalaa juuri ennen esitystä, mutta seistenkin esityksen seuraaminen meni hyvin. Baarissa oli hyvin tilaa seisoskella ja näkymä lavalle oli silti mainio. Seistessä saimme ainakin samalla jammailla esityksen musiikin tahtiin. Yö laivalla meni palveluista nauttien ja eri bilepaikkoja katsastaen. Ehdimme toki muutaman tunnin nukkumaankin ennen Tukholmaan saapumista!

Matkamme toisen päivän aamuna saavuimme Tukholmaan. Ennen laivasta poistumista ostimme laivan infosta valmiiksi vuorokauden voimassa olevat Tukholman julkisen liikenteen liput, jotka käyvät metrossa (tunnelbana) ja busseissa. Lippu aktivoituu ensimmäisestä käyttökerrasta ja on siitä eteenpäin 24 tuntia voimassa ja matkustaa voi niin monta kertaa kuin huvittaa. Suosittelemme ostamaan lipun laivan infosta etukäteen, tällöin ei välttämättä tarvitse vaihtaa lainkaan valuuttaa, sillä luotto- ja pankkikortit kelpaavat lähes joka paikassa Tukholmassa. Metrolippuja pystyy toki ostamaan halutessaan myös metroasemilta automaatista tai kioskista myöskin pankki- ja luottokorteilla.

Standard-huone Scandic Ariadnessa.

Hotellihuoneet oli varattu Scandic Hotel Ariadnesta, joka sijaitsee aivan Tukholman Värtan -terminaalin vieressä. Terminaalista pääsee kätevästi putkea pitkin suoraan hotelliin.

Huoneemme eivät olleet heti aamusta valmiina, joten jätimme matkatavarat säilytykseen hotellille, kävimme omakustanteisella hotelliaamiaisella ja sen jälkeen suuntasimme lähimmälle metroasemalle Gärdetiin. Hotellilta oli todella hyvät opasteet metropysäkille, ja kävelymatka Gärdetiin on vain noin 15 minuuttia. Metrolla liikkuminen on mielestämme ehdottomasti nopein ja helpoin tapa liikkua ympäri Tukholmaa. Gärdetiltä pääsimme kätevästi samaa metrolinjaa pitkin ensin Östermalmin torille, ja sieltä Vanhaankaupunkiin. Östermalmin varsinainen kauppahalli oli kunnostustöiden alla ja kiersimmekin vain pikaisesti väliaikaisen kauppatorin. Esillä komeili erilaisia ruokia ja erikoisuuksia. Käsitöitä ja muita matkamuistoja ei sisältä löytynyt, mutta hallin ulkopuolella oli myynnissä mm. pipoja, turkiksia ja kukkia.

Vanhakaupunki, ylhäällä vasemmalla vahdinvaihto paraati.

Vanhakaupunki oli todella upea! Matkaa suunnitellessa kartalta katsoen alue tuntui ensin suurelta, mutta kuten Tallinnassakin, myös Tukholman Vanhassakaupungissa kaikki on aivan nurkan takana ja kävelymatkan päässä. Oli hauskaa kävellä kapeita katuja ja kujia sinne tänne ja löytää itsensä välillä uudesta oudosta paikasta. Aina kuitenkin päädyimme Vanhankaupungin suurtorille aikamme kierreltyämme. Vierailumme Vanhaankaupunkiin osui juuri oikeaan aikaan, sillä Kuninkaanlinnan vahdinvaihto paraati oli käynnissä ja mahtipontinen musiikki raikui pitkin kujia. Musiikki loi mahtavan kuninkaallisen tunnelman Vanhankaupungin vierailullemme.

Ennen matkamme kohokohtaa eli Volbeatin keikkaa kävimme syömässä Södermalmilla sijaitsevalla Medborgarplatsenilla. Aukion laidalta erottui edukseen ravintola Medis Kök & Bar, josta sai maittavia, pieniä ja edullisia annoksia. Tilasimme jokainen kaksi annosta, ja jaoimme osan. Ravintola oli yllätykseksemme todella edullinen, sillä olimme odottaneet samaa hintatasoa kuin Suomessakin. Reilulla 20 eurolla sai alkupalan, pääruoan ja pari ruokajuomaa. Kannattaa käydä kokeilemassa! Kyseisellä aukiolla ja sen läheisyydessä on lukuisia ravintoloita ja baareja, joten täältä varmasti löytyy jokaiselle mieleistä syötävää ja juotavaa! Metro on aivan aukion laidalla ja sieltä noustessaan ei voi aukion sijainnista erehtyä.

Medis Kök & Bar Medborgarplatsenilla Södermalmilla: rapeat perunat aioli-kastikkeella, quesadillat kanatäytteellä ja salaatilla.

Vatsat täynnä jatkoimme Medborgarplatsenilta metrolla muutaman pysäkin matkan kohti Globen -areenaa.Tukholmassa metrolla liikkuminen on todella helppoa ja asemat ovat keskeisillä paikoilla. Metrossa itsessään kuulutukset ovat selkeitä ja metrovaunun katonrajassa näkyy kyltistä aina seuraava pysäkki. Suosittelemme lämpimästi metrolla matkustamista Tukholmassa! Helppoa ja edullista!

Globen

Globen -areena jo itsessään oli vaikuttavan näköinen rakennus. Väenpaljous oli mieletön areenan lähellä. Olisimme halunneet ennen keikkaa käydä ajelulla SkyView-näköalahississä, mutta hissi ei valitettavasti ollut toiminnassa huoltotöiden vuoksi. Menimme jonottamaan turvatarkastukseen, jonka jälkeen pääsimme sisälle Globeniin ja etsimme paikkamme katsomosta. Globenilla on myös todella hyvät opasteet ja paikat löytyivät tuota pikaa.

Keikka itsessään oli aivan mahtava! Globen oli tupaten täynnä eikä tyhjiä penkkejä paljon näkynyt. Volbeatia lämppäämässä olivat bändit Crobot ja Airbourne, jotka nostattivat tunnelmaa pääesiintyjää varten hienosti.

Esiripun laskeutumista odotellessa… Volbeat - Let it Burn

Esiripun laskeutumista odotellessa…
Volbeat – Let it Burn

Keikalla oli upeat puitteet; bändillä oli kuvaajat, jotka kuvasivat milloin ketäkin bändin jäsentä ja kauemmaksikin katsomoon näkyi hyvin, kun bändin taustalla olevalla suurella screenillä näkyi mitä lavalla tapahtuu. Mahtavan keikan jälkeen eksyimme tupaten täynnä olevasta metrosta takaisin Södermalmin Medborgarplatsenille jatkamaan illanviettoa paikallisessa pubissa. Aukiolta löytyi myös yöpalaa ennen hotellille palaamista. Viikonloppuisin metrot kulkevat Tukholmassa läpi yön, joten hotellille pääsimme takaisin kätevästi metrolla.

Nybroplan

Matkan kolmantena aamuna suuntasimme ensimmäisenä hotellin aamiaiselle. Edellisenä aamuna ostimme aamiaisen hotellilla sen verran myöhässä, että puolet astioista olivat jo tyhjiä eikä niitä enää täydennetty. Olisikin ehkä ensimmäiselle aamulle ollut viisasta ostaa laivan buffet-aamiainen näin jälkeenpäin ajatellen. Nyt kuitenkin, kun menimme ajoissa syömään hotellilla, oli valikoima aamiaisella erittäin hyvä ja tarjoiluastiat olivat täysiä. Mahtava aloitus matkan viimeiselle päivälle. Luovutimme hotellihuoneet jo aamiaisen jälkeen ja suuntasimme päiväksi keskustaan.

Mahtava vierailukohde oli televisiotorni Kaknästornet. Tornille asti ei pääse metrolla, mutta Östermalmin metropysäkin lähellä olevalta Nybroplanilta menee bussi numero 69 suoraan tornin juurelle. Osa busseista kiertää jopa Kaknästornin parkkipaikan kautta, mutta kävelymatka mäen huipulle tien varrella olevalta pysäkiltä ei ollut sekään pitkä. Tornin alakerrassa oli puoti täynnä ruotsalaisia matkamuistoja ja muita hauskoja esineitä niin hupi- kuin hyötykäyttöönkin. Tornin huipulla nautimme SkyBarissa kahvit ja ihailimme maisemia. Kaknästornin SkyBarissa olisi ollut tarjolla monenlaista leivonnaista sekä salaatteja ja voileipiä lounaaksi, mutta aamiaisesta täynnä oleva vatsa ei näihin vielä aamupäivästä venynyt. Tornissa on myös tasokas ravintola, johon suositellaan tekemään pöytävaraus etukäteen. Itse tyydyimme kahveihin ja maisemien ihailuun. Tornissa on myös ulkotasanne, mutta ulkona kävi hyytävä syksyinen merituuli, joten maisemien katselu kävi sisältä mukavammin tällä kertaa.

Kaknästornet: näkymät Värtaterminaalin ja  Globenin suuntiin.

Kaknästornet: näkymät Värtaterminaalin ja Globenin suuntiin.

Ehdimme myös nopeasti tutustumaan Tukholman ydinkeskustaan Norrmalmiin. Kun metrosta jää pois T-Centralenissa, löytää takuuvarmasti shoppailijan paratiisin Tukholman ytimestä! Kiersimme suosituimmat ostoskadut Drottningatanin ja Sergelgatanin, mutta mitään suurempia ostoksia ei tällä kertaa tullut tehtyä.

Aerial Cradle Duo esiintymässä Promenadella paluumatkalla

Iltapäivästä oli aika hakea hotellilta matkatavarat ja suunnata takaisin laivaan. Paluumatkan Helsinkiin tulimme Silja Serenadella, joten saimme tällä matkalla nähdä molemmat Helsinki-Tukholma välillä risteilevät Siljan laivat! Ennen laivaannousua kävimme terminaalissa lunastamassa menomatkan laivalipuillamme Tallink Siljan tiskiltä paluulippumme nopeasti ja kätevästi. Serenadella kävelykatu oli hyvin samanlainen kuin Symphonyllakin, vain ravintola Mundon tilalla oli uutuus-ravintola Fast Lane, jonka konsepti onkin jo tuttu Tallinnan risteilyiltä. Lisäksi Serenadella on melko uusi Desigualin myymälä, jota ei Symphonylta löydy. Desigual on tunnettu suurista, värikkäistä printeistään ja valikoimassa on niin naisten kuin lastenkin muotia vaatteista laukkuihin ja asusteisiin. Muuten palvelut ovat melko samanlaiset molemmilla laivoilla. Old Port Pub oli sisustukseltaan hieman erilainen, Symphonylla sisustus oli ehkä hieman nykyaikaisempi kuin Serenadella. Suurempia eroja emme laivoissa havainneet, mukava oli kokea samalla matkalla molemmat!

Paluumatkan iltana päätimme kokeilla Tavolàta Ristorante Italiano -ravintolaa. Odotimme ravintolalta perus italialaistyylistä ruokaa ja palvelua, mutta jälleen kerran saimme paljon enemmän kuin odotimme! Tarjoilijamme oli todella auttavainen ja osasi suositella meille niin ruokia kuin viinejäkin. Päädyimmekin ottamaan jälkiruokien joukosta juustovalikoimat jaetuksi alkupalaksi ja pääruoaksi löytyi osalle pastaa ja osalle Filet Mignon -pihvi lisukkeineen.Tarjoilijalla oli erinomaiset tietotaidot ja hän selkeästi tiesi menun läpikotaisin.

Aivan ensimmäisenä saimme pöytään naposteltavaksi oliiveja, leipäpalasia ja oliiviöljyä. Kun lyhyen odottelun jälkeen saimme pöytään juustovalikoimat varsinaiseksi alkuruoaksi, tarjoilija esitteli juustot ja niiden alkuperän. Juustot olivat suomalaiseen makuun todella sopivat ja etenkin viinirypäleiden mäskissä kypsytetty vahvempi juusto kutkutteli makuhermoja viikunahillon siivittämänä. Juustot hävisivät lautaselta niin nopeasti, että kuvakin jäi alkuruoasta ottamatta.

Tavolàta Ristorante Italiano -ravintola: Paccheripastaa, kermaista hummerikastiketta, fenkolia ja tuoretta hummeria, Pappardellepastaa, ylikypsää ankankoipea, rakuunaa ja herneitä, Filet Mignon, latva-artisokkaa ja Marsalakastiketta. Lisukkeena uunijuureksia.

Tavolàtan antimien jälkeen vatsat olivat niin täynnä, että jälkiruoat jäivät tällä kertaa tilaamatta. Ehkä ensi kerralla jätämme alkuruoan väliin, jotta pääsee kokeilemaan myös Tavolàtan herkulliselta kuulostavia jälkiruokia! Pasta-annoksista olisi ollut mahdollista valita myös pienempi annoskoko, ehkä tämä muistuu mieleen seuraavalla kerralla. Erityisesti Filet Mignon pihvin kypsyys oli täydellinen ja lisukkeet erinomaisia. Tavolàtaa voimme suositella ilomielin italialaisten makujen ystäville!

Vatsat täynnä oli mukava lähteä kiertelemään laivan ravintoloita ja ottaa vielä loman viimeisestä illasta ilo irti! Löytyipä Electronics-liikkeestä myös kotimatkalle autoon kuunneltavaksi Volbeatin uusin albumi!

keskiyön show serenade afro arimba

Keskiyön show oli kuin piste i:n päälle tämän matkan osalta Jälleen kerran pukuloisto ja upeat laulajat hurmasivat Atlantiksessa! Aamulla saavuimme Helsinkiin, josta kotimatka jatkui omalla autolla kohti Ikaalista. Kotiin on aina mukava palata onnistuneen matkan jälkeen!

– Katri ja Mira –

Varaa oma Tukholman hotellimatkasi Ikaalisten Matkatoimistosta. Tukholman tarjontaan pääset tutustumaan myös Päivä Tukholmassa -risteilyillä.