Bonusta jokaisesta matkasta!

Slovakiasta Puolaan -matkalla 6.-12.6.2016

Kauan odotettu kiertomatka Slovakiasta Puolaan alkoi lennolla Helsingistä Itävallan Wieniin. Lentokentällä meitä oli vastassa ystävällinen oppaamme. Kun kaikki matkustajat olivat päässeet bussin kyytiin, tutustuimme kaupunkiin kattavan kaupunkikierroksen merkeissä. Kävimme mm. ihastelemassa kuvassa olevaa Schönbrunnin linnaa ulkoapäin ja kiersimme bussilla Wienin keskustaa ympäröivän kehäkadun kuullen samalla kaupungin historiasta ja tärkeistä henkilöistä.

Schönbrunnin linna, Wien, Itävalta.

Ensimmäisen päivän iltana saavuimme Bratislavaan, jonka vanhaankaupunkiin ihastuin jo ensinäkemällä! Vanhastakaupungista löytyi todella maittavaa ruokaa ensimmäisen päivän päätteeksi.

Bratislava, Slovakia.

Toisen päivämme Bratislavassa aloitimme kaupunkikierroksella. Ensin kiipesimme jalkaisin katsomaan upeaa Bratislavan linnaa lähemmin ja sieltä jatkoimme pienen lenkin bussilla ja alas vanhaankaupunkiin. Kaupunkikierroksen jälkeen lisämaksullisen retken ostaneet, minä mukaan lukien, lähdimme bussilla kohdi Devinin kylää, joka oli noin puolen tunnin ajomatkan päässä Bratislavan keskustasta.

800-­luvulta peräisin olevat Devinin linnanrauniot olivat todellakin näkemisen arvoiset! Retki Devinin kylään ja linnanraunioille on kyllä tällä matkalla aivan ehdoton valinta! Kukkulalta, jolla linna sijaitsee, on myös aivan mielettömät näköalat Devinin kylän punakattoisten talojen ylle ja kaukaisemmille kukkuloille.

Devinin linna, Devin, Slovakia.

Näkymä Bratislavan Ufo Towerin huipulta.

Hrad Devin ­-retken jälkeen oli ilta vapaa-aikaa, ja kävimme matkatoverini kanssa hotellin lähellä, Tonavan toisella puolella sijaitsevan Ufo Towerin huipulla. Torniin pääsee sillan alla menevää kävelytietä pitkin ja sillan alla sijaitseva hissi kuljettaa edullisesti huipulle, josta aukeavat upeat näkymät niin Bratislavan vanhaan kaupunkiin kuin Tonavan toisellekin puolelle uudempaan osaan kaupunkia. Tiesittekö, että Ufo Tower on maailman tornirakennuksista (Empire State Building New Yorkissa, CN­-Tower Torontossa jne..) kaikista pienin? 🙂

Matkan kolmannen päivän aamuna aloitimme ajomatkan Bratislavasta Tsekin kautta Puolaan. Tsekissä pidimme pidemmän pysähdyksen Olomoucin kaupungissa, joka on Tsekin viidenneksi suurin kaupunki ja myöskin tärkeä yliopistokaupunki. Siellä ehdimme tutustua vanhaankaupunkiin. Illan suussa saavuimme odotettuun Krakovaan ja vaikka matkanteko vähän väsyttikin, suuntasimme heti hotellihuoneet saatuamme Krakovan vanhankaupungin pääaukiolle, Rynek Glownylle, jossa oli aikaa nauttia vanhankaupungin ainutlaatuisesta tunnelmasta ja maittavasta illallisesta.

Vanhankaupungin pääaukio Rynek Glowny, Krakova, Puola.

Kierroksen aikana kuulimme paljon kaupungin historiasta ja näimme tärkeitä nähdävyyksiä…

Toisen päivän Krakovassa aloitimme tuttuun tapaan kaupunkikierroksella. Ensin lähdimme bussilla kohti juutalaiskortteli Kazimierzia ja sieltä taas Wawelin linnaan, josta laskeuduimme jalkaisin vanhaankaupunkiin. Kierroksen aikana kuulimme paljon kaupungin historiasta ja näimme tärkeitä nähtävyyksiä, esimerkiksi geton laitamilla olevat tuolimonumentit, jotka on pystytetty juutalaisten muistoksi. Kaupunkikierroksen jälkeen starttasi retki Wieliczkan suolakaivokseen, joka oli todella upea paikka patsaineen ja kaivoksen sisäisine järvineen! Suosittelen tätä kaikille, jotka eivät vain kärsi ahtaanpaikankammosta… 😉 Wieliczkan suolakaivoskierroksen jälkeen kävimme Shindlerin tehtaassa, joka toimii tätä nykyä museona.

Wieliczkan suolakaivos, Wieliczka, Puola.

Matkalla Krakovasta Varsovaan kävimme Osviecimissa Auschwitz­-Birkenau ­ keskitysleirimuseoissa. Kohteet olivat ajatuksiaherättäviä, mutta silti äärettömän mielenkiintoisia. Näissä paikoissa olisin viihtynyt kauemminkin tutkimassa paikkoja ja pahoittamassa mieltäni. Leireistä näimme kuitenkin pääkohdat; Auschwitzin puolella kasarmirakennuksiin tehdyt näyttelyt, joissa oli esillä valtavia määriä juutalaisten omaisuutta ja joissa kerrottiin juutalaisten elämästä keskitysleireillä. Birkenaussa näimme kuulun rautatien, joka päättyy kuolemanleiriin. Birkenaussa tutkimme lähemmin myös parakkirakennuksia. Matka Oswiecimista kohti Varsovaa jatkui jonkin aikaa hyvin hiljaisissa merkeissä, kunnes illalla Varsovaa lähestyessä kuulimme jälleen oppaaltamme paljon kaupungin historiasta ja viimein saavuimme myöhään illalla hotellille.

Auschwitz­Birkenau, Birkenaun leirin aitaa ja parakkeja. Oswiecim, Puola.

Auschwitz-­Birkenau, Birkenaun leirin aitaa ja parakkeja. Oswiecim, Puola.

Päivä Varsovassa aloitettiin jälleen kerran kaupunkikierroksella. Loistava, hyvin suomea puhuva paikallisoppaamme kertoi meille bussikierroksen aikana paljon kaupungista.

Juutalaisten muistomerkki, Varsova, Puola.

Lazienskin puisto.

Kävelimme myös ihastuttavan ja valtavan Lazienskin puiston läpi, jossa riikinkukkojen kiekuna kuului milloin mistäkin suunnasta. Puistossa kuulimme lisää historiasta ja näimme mm. Chopinin patsaan sekä hienoja museorakennuksia. Tässä puistossa olisin viihtynyt vaikka koko päivän!

Lazienskin puistosta jatkoimme kauniiseen ja mielenkiintoiseen Varsovan vanhaankaupunkiin, jossa näimme muun muassa Marie Curien kotitalon ja kuulimme vanhankaupungin mielenkiintoisesta historiasta. Opastettu kaupunkikierroksemme päättyi merenneito Syrenkan patsaalle.

Merenneito Syrenkan patstas, Varsovan vanhakaupunki, Puola.

“Stalinin hammas” Varsova, Puola. (Kulttuuri­ ja tiedepalatsi.)

Omatoimisen lounaan jälkeen kävelimme matkatoverin kanssa pienen lenkin keskustassa ja päädyimme ihastelemaan Stalinin hammasta, Varsovan korkeaa tornirakennusta, joka nykyisin toimii Kulttuuri- ja tiedepalatsina. Rakennus oli alunperin Stalinin määräämä lahja Puolan kansakunnalle, mistä nimi Stalinin hammas juontaa juurensa. Stalinin hampaan vieressä oli kätevästi iso ostoskeskus ja Hard Rock Cafe, jonne pistäydyimme drinkeille kävelyrupeaman päätteeksi.

Kiertomatkamme viimeisenä päivänä kävimme tutustumassa upeaan Wilanòwin palatsiin, joka sijaitsee noin puolen tunnin ajomatkan päässä keskustasta. Palatsissa paikallinen opas kertoi meille kierroksen aikana rakennuksesta, sen eri huoneista ja palatsin historiasta. Olimme matkakaverini kanssa jo hieman väsyneitä paikallaan seisomiseen ja kuuntelemiseen, joten livistimmekin sitten opastetulta kierrokselta omatoimisesti eteenpäin ja ihailemaan huumaavantuoksuista ruusupuutarhaa.

Wilanòwin palatsi, Varsova, Puola.

Retken jälkeen jäi vielä hyvin aikaa tehdä viimehetken ostoksia (tuhlata loput zlotyt) hotellimme lähellä sijaitsevassa ostoskeskuksessa, ennen kuin illalla oli pitkän ja antoisan viikon jälkeen edessä lento kohti kotia!